Слово з нагоди посвячення престолу і фігури Матері Божої у с. Раківчик

24 Липня 2021 - Послання і проповіді
«Ти наша велич і похвала,
Ольго богомудра»
(Тропар).
Вступ. Во ім’я Отця і Сина, і Святого Духа! В день блаженної княгині Ольги посвячуємо престіл і фігуру Матері Божої у нашій парафії.
І). Посвячення престолу.
За іконостасом, розташоване святилище. У старозавітні часи вівтар називався «Святеє святих» і символізував Царство Небесне. Туди не мав права входити ніхто, окрім обраної особи. Колись тільки первосвященик міг входити туди, один раз на рік, і лише з кров’ю очищаючої жертви. Адже після гріхопадіння Царство Небесне було закрите для людини. А первосвященик був прообразом Ісуса Христа. Це знаменувало, що настане час, коли Христос, через пролиття Своєї крові, стражданнями на хресті, відкриє Царство Небесне для всіх. Тому, коли Христос помер на хресті, завіса, котра у храмі закривала Святеє святих, розірвалася навпіл: Христос відкрив ворота Царства Небесного для всіх вірних.
Вівтар або Святилище – головна частина храму. Саме в цьому місці приноситься Безкровна Жертва Нового Завіту. Таку назву має святилище на зразок найважливішої частини єрусалимського старозавітного храму – «Святая святих». «Святая святих» має також іншу назву Просвітерія, тобто це місце призначене для єпископа і священиків та ін. Однак, для новозавітних християн найбільше імпонує назва святилище, як місце перебування найбільшої святості – Ісуса Христа і як місце освячення людських душ.
Святий Престіл є найважливішим у святилищі. Його ще називають Свята Трапеза, що символізує самого Христа Спасителя, який сидить на Небесному Престолі. Свята Трапеза – це чотирикутний і рівнобічний стіл, який стоїть посередині святилища. Вона уособлює собою місце таємничої присутності Ісуса Христа. Приступати до престолу дозволяється виключно священнослужителям. Він робиться з дерева або каменю висотою близько метра, одягається в дві одежі: нижню – білу сорочку і верхню – вишитий обрус. На престолі покладаються антимінс. Євангеліє, хрест і лампада. На ньому священик відправляє Божественну Літургію. Свята Трапеза має бути посвячена Архиєреєм через вкладення мощів у нього і помазання його святим миром.
У північній стороні Святилища, обабіч Престолу, під стіною, знаходиться Трапеза Предложення або Проскомидійник, на якій священнослужитель приготовляє дари для освячення. Ці два престоли покриті спеціальними обрусами, що пригадують одежі Ісуса Христа.
Посередині Святої Трапези знаходиться лляна або шовкова хустинка із зображенням похорону Христа Спасителя, ликами чотирьох євангелистів, а також знаряддя Христових страстей. У ній зашиті мощі когось зі святих, ця хустина називається антимінс. Антимінс – це посвячена хустина із зашитою частинкою мощів святих на престолі в церквах. На антимінсі звершується під час св. Літургії таїнство Євхаристії. Без антимінса не можна служити св. Літургії. Антимінси з’явилися тоді, коли стало потрібно служити Літургію поза храмом, у похідних умовах. Антимінс посвячує Архиєрей у Великий четвер
На престолі також стоїть Кивот або дарохранильниця, який, за звичай, має форму маленького храму або гробу Господнього. У ньому постійно присутні Святі Дари, освячені в часі Літургії.
Євангеліє – книга, яка постійно перебуває на престолі. У ній міститься наука та життя Ісуса Христа, записана чотирма євангелистами: Матеєм, Марком, Лукою та Іваном. Ця книга для Церкви є словесною іконою об’явлення і перебування серед нас Христа, а передусім – іконою Його воскресіння.
На престолі і за престолом завжди бачимо хрест, як знаряддя смерті Спасителя. Хрест, який лежить на престолі, називається напрестольний, а той, що за престолом – запрестольний.
За престолом стоїть семисвічник, по боках від нього – дві рипіди. Рипіди – це предмети у вигляді металевого або дерев’яного круга, ромба або зірки на довгому руків’ї; на ньому часто зображають херувимів. Семисвічник символізує собою сім Святих Таїнств, а рипіди – присутність Небесних сил при звершенні таїнства Євхаристії.
ІІ). Велика княгиня Ольга.
Її заслуги у галузі державного будівництва, сприянні християнізації Київської Русі призвели до уславлення і вшанування княгині після її смерті. Вже на початку XI століття київський письменник Іларіон ставить її поруч з Володимиром Святославичем – хрестителем Русі. Вона стала «…як вранішня зоря перед сонцем і зірниця перед світом». Княгиня Ольга після хрещення «…повернулася в землю Руську, в дім свій до людей своїх з радістю великою, просвітлена духом і тілом, несучи знамення Чесного Хреста».
Висока оцінка діяльності Ольги у середньовічному світі поступово перетворилася не просто на її вшанування, а на прилучення її до лику святих. Уже з першої половини XI століття зображення княгині з’являються у Візантії й Київській Русі. Церква високо оцінила роль княгині Ольги у поширенні християнства і визнала її першою рівноапостольною святою.
Княгиня Ольга, як особистість, стає ідеалом жінки свого часу та мудрою правителькою, яка шанує пам’ять свого чоловіка, виховує сина, мудро править державою і не хоче виходити вдруге заміж.
З іменем Ольги пов’язують спорудження храмів Святителя Миколая на могилі Аскольда та храм Святої Софії Премудрості Божої в Києві, закладений незабаром після повернення її з Царгорода й освячений 11 травня 960 року. У 1988 році з нагоди великого ювілею 1000-річчя Хрещення Київської Русі, в Соборі Святого Петра у Ватикані, найбільшому християнському храмі світу, були встановлені круглі мозаїчні медальйони із зображенням святих князя Володимира з гербом України і княгині Ольги, що принесли християнство з Візантії в Київську Русь.
Висновки. Правдою є наука про Бога, Ісуса Христа, святих і в неї треба вірити, нею жити та навчати людей. З історії життя рівноапостольних Володимира й Ольги видно, що вони натхненні вірою в те, що єдиним Главою Церкви є Сам Господь Ісус Христос – Син Божий.
Сьогодні хочу нагадати вам, що будова і реставрація храму продовжується у Ваших серцях. Не руйнуйте свого храму в душі через ворожіння, п’янство, розводи, не гнівайтеся, не проклинайте, а навпаки всіх благословляйте! Закликаю Вас кожної неділі і свята йти до храму, бо це є дороговказом у житті людей.
Господи, споглянь на збудований й освячений престіл у храмі і вислухай наші молитви через заступництво Пресвятої Богородиці.
«Благодать Господа нашого Ісуса Христа» (Рм.16:20) нехай завжди перебуває з вами. Амінь.
Благословення Господнє на вас!
+Василь Івасюк
Правлячий Архиєрей
Коломийської єпархії.
24 липня 2021 року
с. Раківчик