Проповідь владики Василія (Івасюка) в день празника Архистратига Михаїла

Я бачив сатану, що, наче блискавка,

падав з неба”

 (Лк.10.18)

Вступ. Дорогі брати і сестри! “Невелике чудо побачити ангела, але великим чудом є побачити свої гріхи” (Антоній Великий). І тоді через покаяння, отримавши прощення, приходимо до престолу прийняти Євхаристію.

І). Празник архангела Михаїла у с.Петрів та освячення престолу відкривають людям реальність Неба поміж нами. Небо – це та наша невидима батьківщина, за якою ми відчуваємо тугу у часі своєї щирої молитви. Архангел Михаїл – це старший над ангельським військом, охоронець входу до Раю й оборонець людини перед гріхами. Він постійно протистоїть сатані і скинув його так, що той наче блискавка, падав з неба” (Лк.10.18). Ми часто бачимо його зображення на військових хоругвах і на гербі нашої столиці. Українському війську зараз дуже є потрібна допомога ангелів небесних, щоб бути стійкими у вірі й обороняти нашу землю від загарбників.

Кожна людина – це унікальна єдність небесного і земного, тобто душі і тіла. На літургії Передшеосвячених Дарів, лунає голос: Нині сили небесні з нами невидимо служать”. У цю мить ми серцем відчуваємо співприсутність з нами в церковному таїнстві незліченних безтілесних духів, так подібних до земних людей світлим розумом і свобідною волею. Ангели – це безтілесні духи, створені Богом перед появою матеріального видимого світу. Вони перевершують нас досконалістю, швидкістю розуму, чистотою і непідвладністю смерті, яка є неминучою для людей. Однак є щось дуже важливе, яке робить ангельський і людський світи дуже близькими. Адже ангели і люди, наділені внутрішньою свободою та були створені для співучасті в Божій славі.

Звідки ж церковне передання могло взяти відомості про події, котрі відбувалися ще перед появою людини? Сам Господь відкриває ці події через видіння, дароване апостолові Іванові Богослову й записане ним у книзі Одкровення. Деякі люди кажуть, що вірять тільки в те, що бачать, але це – нерозумно. Існує багато речей, яких ми не бачимо очима. Наприклад: дихаємо повітрям, але його не відчуваємо. Простягніть свою долоню і дмухніть на неї. Ви зараз же відчуєте рух повітря, але його не бачите. Отже, духовних істот ми не можемо бачити, але можемо відчути їхню допомогу у нашому житті.

ІІ). Святе Письмо про значення ангелів у спасінні людини. Ангели — це істоти, які мають надлюдську силу і здібності та звіщають людям від Бога Його волю. Апостол Петро каже: ангели, хоч силою і міццю більші”, але ніколи не виносять на когось зневажливого осуду” (ІІ Пт.2:11). Вони живуть у небі, тобто у невидимому духовному світі і мають вищу форму життя, аніж істоти, які живуть у матеріальному і видимому всесвіті. Святе Письмо каже, що ангелів створив Бог: Дякуйте Отцеві” (…) за все “створене (…) видиме і невидиме”, в тому числі й ангелів (Колос. 1:12-17). Ангели не одружуються і не народжують собі подібних (пор.Мр.12:25), одначе кожного з них було створено особисто (пор.Йов1:6) і з’явилися вони ще задовго до початку існування Землі. Книга Йова називає їх синами Божими, котрі радісно і весело співають, прославляючи Бога Творця (пор.Йов.38:4-7).

2.1). Кількість ангелів та їх ім’я. Біблія не вказує точної кількості ангелів, одначе дає зрозуміти, що їх дуже багато. Наприклад, апостол Іван у видінні побачив велику їхню кількість, кажучи: я бачив і чув голос багатьох ангелів навколо престола (…) і було їх – множини множин і тисячі тисяч (Од.5:11). Біблія згадує імена двох ангелів — Михаїла І в той час устане Михаїл, князь великий, що стоїть на варті синів твого народу” (Дан.12:1); і Гавриїла Шостого місяця ангел Гавриїл був посланий Богом у місто в Галилеї, якому ім’я Назарет” (Лк.1:26). Інші ангели теж казали, що мають імена, але не виявляли їх людям (пор.Бт.32:29). Спитав Моноах – батько судді Самсона у ангела Господнього: Як тебе звати на ім’я? (…)”. І відповів йому ангел: Чого питаєшся про моє ім’я? Воно дивне” (Судд.13:17-18). Всі ангели є особистостями і вони можуть спілкуватися один з одним. Апостол Павло підтверджує це: Якби я говорив мовами людськими й ангельськими” (І Кор.13.1). Ангели наділені розумовими здібностями і тому здатні прославляти Бога. “І вмить пристала до ангела велика сила небесного війська, що хвалила Бога й промовляла: Слава во вишніх Богу й на землі мир людям його вподобання” (Лк. 2.13-14). Крім того, вони мають свободу волі та можуть вибирати між добром і злом. Це видно з того, що багато ангелів згрішили, обравши сторону Сатани Диявола в бунті проти Бога. Бог не пощадив ангелів, які згрішили, а кинув їх у пекло й передав їх до темної безодні” (Мт. 2 Пт.2:4).

2.2). Сила та ієрархія посеред ангелів. Найбільшу силу і владу має на небі: Михаїл і ангели його”, бо воювали проти дракона, і дракон воював та й ангели його, та не перемогли ані місця не знайшлося їхнього більше на небі. І повержено дракона (…) на землю, і ангели його з ним повержені” (Од.12:7-9). Серафими займають серед ангелів дуже високе становище, бо перебувають біля престолу Божого (Іс.6:2,6). Херувими – це інша група ангелів, котрі також займають високе становище і виконують особливі обов’язки. Наприклад, херувими охороняли вхід до Едемського саду після того, як звідти були вигнані Адам і Єва (пор.Бт.3:23-24). Бог завжди посилає своїх вірних ангелів на допомогу людям, але ми не завжди їх приймаємо. Через ангелів Бог керує своїми служителями, які проповідують добру новину про Боже Царство. “І побачив я іншого ангела, який летів на середині неба, маючи Євангеліє вічне – благовістити тим, що живуть на землі, і всякому народові, і племені, і язику, і людності; говорив він голосом гучним: Пострашіться Бога і віддайте йому славу, бо приходить година суду його, і поклоніться йому, що сотворив небо, і землю, і море, і джерела вод” (Од.14:6-7). Це приносить користь як тим, хто проголошує добру новину, так і тим, хто її слухає. Ангели дбають про чистоту християнських спільнот, захищаючи їх від згубного впливу неправедних людей. Так буде при кінці світу: ангели вийдуть і вилучать злих з-поміж праведних, і кинуть їх до вогняної печі” (Мт.13: 49-50). Ангели скеровують і захищають відданих Богу людей, бо їх посилають до послуг тим, які мають успадкувати спасіння” (Євр.1:14). Ісус Христос разом з ангелами знищить у вирішальній битві все зло і принесе людству спасіння. Спастися кожній людині допомагає особистий ангел-охоронець, а також підказує людям, як правильно використовувати Божі дари – мудрість і силу, зберігаючи вірність Господеві (пор. ІКор.10:12-13; Як.1:2-5).

2.3). Боротьба зі злими ангелами. У посланні до Ефесян згадується, що треба боротися не проти тіла й крови, а (…) проти духів злоби в піднебесних просторах” (Еф.6:12). Злі ангели — це демони, які приєдналися до бунту Сатани проти Бога. Їх Господь зберігає у кайданах вічних, під темрявою, на суд великого дня” (Юд.1:6). Люди після смерті не стають ангелами, а воскресають до життя в небі й отримують від Бога дар безсмертя. Мусить (…) це смертне одягнутися у безсмертя (…) тоді збудеться написане слово: “Смерть поглинута перемогою” (І Кор.15:53-54).

Ангели слухаються Бога, а не людей. Навіть Ісус сказав, що Він міг би попросити Отця (…), і він зараз же (…) дав би (…) більш як дванадцять легіонів ангелів” (Мт.26:53). Господь дав для кожного храму також окремого ангела хоронителя. Подібно і навколо нового посвяченого престолу є свій ангел, а часі Служби Божої тут присутнє велике число ангелів.

ІІІ). Посвячення престолу і горного місця. Християнський храм ділиться на три частини: притвор, середня частина – храм вірних і вівтар. Найголовніша частина храму – вівтар. У вівтарі знаходиться найсвятіше місце храму – освячений престіл, на якому звершується Таїнство Пресвятої Євхаристії. Він влаштовується на вищому місці за інші частини храму для того, щоб усім було добре чути і видно богослужіння. Саме слово “вівтар” означає підвищений жертовник, в якому по центрі знаходиться престіл.

Престолом називається освячений чотирикутний стіл, прикрашений обрусами з дорогої тканини. На престолі таємно і невидимо присутній Сам Ісус Христос і тут знаходяться: антимінс, Євангеліє, хрест, кивот та дароносиця.

Антимінсом називається шовковий платок із зображенням на ньому плащаниці із частинкою зашитих мощей. Слово “антимінс” означає “замість престолу” і без нього не можна служити Божественну Літургію. Антимінс зберігається у загорнутому шовковому платку, який називається ілитоном, що нагадує хустину, якою була огорнута голова Спасителя у гробі. Губка лежить на самому антимінсі і призначена для збирання частинок від св. Дарів.

Євангеліє – це Слово Боже, вчення Господа нашого Ісуса Христа. Хрест – це меч Божий, яким Господь переміг диявола і смерть. Кивотом називається невеличка церква на престолі у якій зберігаються святі дари. Дароносицею називається невеличка скринька або чаша, в якій священик носить святі дари для причастя хворих удома чи до лікарні або до воїнів в окопи в часи війни.

За престолом стоїть підсвічник на сім свічок, а за ним запрестольний хрест. Місце у вівтарі за престолом називається горним  місцем і призначене для трону архиєрея. Отже, вівтар символізує Царство Небесне, а престіл – Ісуса Христа, оточеного архангелами й ангелами, бо вони приносять щастя людям і народові.

ІV). Приклад: Вкрадене щастя. Якось диявол вирішив порозважатися. І сказав до своїх слуг: “Давайте відберемо щось у людей”. Після довгих роздумів один із злих духів промовив: “Давайте відберемо в них щастя. Проблема тільки в тому, куди ми його сховаємо, щоби вони не знайшли”.

І тоді посипалися різноманітні версії. Одні злі духи казали: “Давайте сховаємо його на вершині найвищої гори”. На що їм відповіли: “Ні, запам’ятайте, що в людей дуже багато сил. І обов’язково віднайдеться одна, котра забереться на гору і знайде щастя. І, якщо знайде одна, то інші також зможуть дізнатися, де знаходиться щастя. Думайте далі”.

Другі сказали: “Давайте сховаємо його на дні моря”. І знову їх спіткала невдача: “Ні, не забувайте, що людина дуже цікава. І прийде час, коли хтось змайструє апарат для підводного плавання, і тоді вони знайдуть щастя”.

Треті висунули ще іншу думку: “Давайте сховаємо його на іншій планеті”. І знову відкинули їхню пропозицію: “Ні, пам’ятайте, що в людей достатньо розуму, щоби придумати корабель, котрий зможе подорожувати небом, відкриваючи різноманітні планети. І тоді вони на одній із планет віднайдуть щастя”.

І тут найстарший із демонів мовив: “Я знаю, де потрібно сховати щастя, щоби вони його ніколи не знайшли. Сховаємо його в них самих, тоді вони будуть такими зайнятими в пошуках щастя, що їм і в голову не прийде, що воно знаходиться всередині них”. І від того часу люди витрачають своє життя, щоби віднайти щастя, не знаючи, що воно сховано в них самих.

Висновки. Преподобний Антоній Великий пише, що бачити ангела – це невелике чудо, “але великим чудом є побачити свої гріхи”. Господь кожному з нас подарував нашого невидимого ангела-охоронця і відчутного помічника й порадника. Не відганяйте його від себе особистими гріхами, не засмучуйте його своєю поганою поведінкою, а живіть так, щоб вашими добрими ділами він оправдав і захистив вас перед жахливими звинуваченнями диявола після смерті. Ангел хоронитель – це ваш безплатний адвокат на Страшному суді. Виконані діла милосердя – це запевнення вашого оправдання, а кожний гріх – це додаткове оскарження, котрим диявол буде тягнути вас до пекла. Ангеле хоронителю, допоможи пройти випробування і якнайменше грішити.

Нехай Пресвята Богородиця, Мати Божа Неустанної Помочі, допоможе нам бути добрими зв’язковими поміж небом і землею.

Господи, ти дозволив кожному з нас бачити ангела з одним крилом. Ми, люди, зможемо літати тільки тоді, коли обнімемо брат брата другим крилом любові і милосердя. Амінь.

Благословення Господнє на вас!

+Василь Івасюк

Правлячий Архиєрей

Коломийської Єпархії

 

21 листопада 2018 року Божого

с.Петрів 


Послання і проповіді