Проповідь владики Василія (Івасюка) на Зіслання Святого Духа

Ми виділи світло істинне,
Ми прийняли Духа небесного”
(Стихира на вечірні П’ятидесятниці)

Всечесні отці, представники влади, парафіяни, запрошені, гості, всіх Вас вітаю святковим християнським привітом “Слава Ісусу Христу!”.

І). Історія Зіслання Святого Духа. Світлий празник Пасхи завершується на 50-й день великим святомЗіслання Святого Духа. У ці дні апостоли стають вибрані на проповідників Христового Євангелія і народжується та починає діяти Христова Церква. Святий Дух Її провадить, просвічує, освячує і зберігає на дорозі правди, неначе продовжує справу Спасителя. Другий Ватиканський Собор навчає, що Святий Дух постійно освячує Церкву для того, щоб віруючі через Ісуса Христа у Святому Дусі мали завжди доступ до Бога Отця. Дух перебуває в храмі сердець вірних та молиться за них і свідчить про їх усиновлення. Він силою Євангелія омолоджує Церкву та постійно її оновлює і провадить до повної злуки з Ісусом Христом.

Старозавітний народ щорічно святкував три великі празники: Пасхи, П’ятидесятниці і Кучок (пор. Вих.23, 14-16). Первісно П’ятидесятниця – це було свято жнив і подяки. За приписом закону, того дня приходила до Єрусалиму велика кількість людей, щоб подякувати Богові за земні плоди та скласти з них у храмі свою жертву. Пізніше до празника жнив П’ятидесятниці долучився ще й історичний мотив – річниця надання Божого Закону на горі Синай в 50-й день після виходу з Єгипетської неволі.

Християнська традиція передає, що перші християни перейняли празники Пасхи і П’ятидесятниці від Старого Завіту та надали їм цілком іншого змісту і значення. Головний мотив святкування П’ятидесятниці для новозавітної Церкви – це подія Зіслання Святого Духа на апостолів. Звідси цей празник ще називають: День Зіслання Святого Духа або День Пресвятої Тройці.

Церква залишила звичай у дні П’ятидесятниці вкривати долівку своїх храмах свіжою травою, а доми замаювати гілками дерев і квітами на знак того, що Божий Закон був даний тоді, коли уся природа стояла в зелені. Треба сказати, що й апостоли зберігали цей звичай і свою горницю також замаїли зеленню і квітами. Звідси ще одна назва П’ятидесятниці: Зелені свята. Квіти й зелень дерев є ознакою життя, тож стали символом життєдайного Святого Духа. Як природа навесні оновляється зеленню і квітами, так і свята Церква та її вірні оновлюються силою Святого Духа.

ІІ). Сила Святого Духа. Дух Святий є такий же Творець світу, як і Бог Отець і Бог Син; Він дає життя світові, Він є Душа Церкви Христової, всього світу і все проникає, все відживляє та на все накладає промінь Божества. Особа Духа Святого для нас є найбільше таємничою і найменше зрозумілою, хоча діла Його скрізь помітні. Наш славетний письменник Іван Франко каже: “В Св. Духа я щирим серцем вірить став. Він творить великі чуда, Він розбив палати і тюрми, увільнив рабів з ярма. Він смертельні рани гоїть, обновля закон землі. Перед Ним всі люди рівні, як великі, так малі. Він розгонить темні хмари, що закрили нам життя, в день і ніч лихі примари гонить в бездну забуття, сіє світло, гонить тьму”.

Відблиск Духа Святого бачимо у світлих металах і ясних мінералах, у пахощах квітів і співах пташок, у силі лева і швидкості коня, а тим більше у мудрості і талантах людей, в їх творчості, натхненні й побожному житті. Одним словом, все, що на світі є найкращого, найвищого, найчистішого, наймудрішого та безконечно милосердного – все це є відблиск Духа Святого.

Бог Отець дає життя й посилає смерть, милосердиться й допускає кару. Натомість Дух Святий дає життя, відновляє й оживляє лице землі (пор.Пс. 103,30). Син Божий спасає людей та прийде судити живих і мертвих за гріхи. Дух Святий нікого не судить і немає жодної тіні гніву, а натомість дає благодать і милосердя. Тому Христос говорив: “Усякий гріх, усяка хула проститься людям; але хула на Духа не проститься. І коли хтось каже слово проти Сина Чоловічого, йому проститься. Коли ж хтось скаже проти Святого Духа, йому не проститься ні в цьому світі, ні на тому”(Мат. 12,31).

Чоловік може нарікати на Бога Отця, що посилає на нього крім добра також лихі досвідчення. “Приймали ми добро від Бога, а лиха то й не приймати?” (Йов. 2,10). Чоловік може сказати лихе слово на Сина Божого, тому що Отець віддав весь суд в руки Ісуса (пор.Ів. 5,30). Дійсно, нарікання на Духа Святого буде гріхом проти третьої Божої особи, бо Він є життя, благодать, милосердя і все всім подає, але нікого від нічого не позбавляє.

Єв. Іван каже, що Бог є любов і страху нема в любові ( І Ів. 4,16). Бог Отець безумовно є безмежна любов, але Він позбавляє життя (Пс. 103). Його не тільки любимо, а мусимо також боятися, бо Він має владу над нашим життям і смертю? “Початок мудрости – острах Господній”, каже премудрий Соломон (Прип. 9,10). Син Божий є теж безмежна любов, бо життя своє віддав за нас, але Він є наш справедливий і страшний суддя. Євангелист Матей описує суд Божий словами, “і підуть ті на вічну кару”(Мт.25,46). Як нам тоді не боятися Сина Божого?

Святий Дух є життя, благодать і милосердя. В любові до Нього не повинно бути в нас жодного страху, крім страху бути негідними Його ласки. Безмежна любов Духа Святого до нас, без загрози смерті і суду, є найбільшою радістю і найпевнішою надією того, що Бог Отець і Син Божий поставляться до нас грішних з милосердям. От чому благодать Святого Духа є тою живою водою для християнина від народження аж до смерті та очищує нас від усякого духовного бруду і готує через Таїнства до вічного життя. Дух Святий своєю благодаттю в Тайні Хрещення освячує нас, здіймає гріхи з нас, в Тайні Євхаристії сподобляє нас Тіла і Крови Христової, в Тайні Покаяння звільняє нас від гріхів, а в інших Тайнах і молитвах прихиляється до нас своєю благодаттю. Лише за її могутньою допомогою ми сподіваємось на спасіння і життя вічне. “Бо ви спасенні благодаттючерез віру. І це не від нас: воно дар Божий” (Єф. 2,8), і перш за все це дар Святого Духа.

З однієї сторони, ми все ж таки виявили чимало прикмет Духа Святого в Його діяннях на життя і спасіння світу. З другої сторони, Божественна істота Духа Святого у Пресвятій Тройці залишається для нашого уявлення все ж таки найтаємнішою і найменш зрозумілою. Навіть ті вигляди, в яких Дух Святий являється людям у виді голуба під час Хрещення Месії над Йорданом, або у вогненних язиках в Зішесті на апостолів – всі вони дуже мало з’ясовують Його Божественну істоту. І тому визначаючи Особу Духа Святого у Пресвятій Тройці, найпильніше треба дотримуватись Святого Письма. Христос дуже виразно сказав про це: “Як прийде Утішитель, якого зішлю вам від Отця, Дух істини, який від Отця походить, то він і свідчитиме за мене. Та й ви свідчитимете: ви бо зо мною від початку” (Ів. 15,26-27). Також святі отці Нікейського Собору у символ християнської віри внесли віру в Святого Духа, а саме: “І в Духа Святого Господа животрящого, що від Отця і Сина ісходить, що з Отцем і Сином рівнопоклоняємий, рівнославимий, що говорив через пророків”.

Висновки. Щоденно набуваймо досвіду Любові, яку кожен з нас черпає із Пресвятої Трійці. У вічності Бог-Отець любов’юнароджує Бога-Сина і надихає Його Духом Святим. Між трьома Особами існує “єдність” в любові. Звідси випливає, що суть Бога полягає в бутті у сопричасті. Три Божі Особи перебувають в сопричасті між собою і так пронизані спільною любов’ю, що творять Єдиного Бога. І це є прикладом єдності і соборності для людей України сьогодні.

Отці Церкви висловили триєдиний принцип присутності Пресвятої Тройці у справі спасіння “Бог Отець наказує, Бог Син виконує, Бог Дух Святий оживляє”. Подібна схема може бути взірцем ідеального суспільно-політичного устрою в державі. Юристи скажуть, що це найкраща модель побудови стосунків між законодавчою, виконавчою і судовою владами у вимірі політичного життя. І ця безкорислива любов між гілками влади оживляє суспільство стійкою солідарністю, яка проявляється у спільній відповідальності за життя народу, спільних інтересах, єдності думок і дій.

Святий Дух наділив нас сьогодні великими дарами мудрості, розуму, поради, кріпості, знання, побожності та страху Божого та звільнив із неволі гріха й покликав до свободи. За Його діянням ми почали своє очищення Ювілейним святкуванням Володимирового хрещення, героями Майдану, Жертвою Небесної Сотні, віддаємо своїх синів на жертву не проголошеній війні, боремося з корупцією, яка безжалісно знищує нашу державу. Свідченням цього є практична відсутність поважного економічного виробництва.

Просімо Святого Духа про міцну віру у серцях людей сучасної України, бо з цього джерела походять пророцтва, милості зцілення і все інше. Україна сьогодні у дуже великій небезпеці. І тому мудрість нехай входить у ваші чисті серця зі Святим Духом, щобзрозуміти своє завдання і призначення на землі та відкрити у кожному з нас світло Духа Святого на шляху до Царства Небесного!

Пресвята Богородице, Мати Божа Неустанної Помочі, допоможи нам побачити світло Духа Святого у нашому житті. А благословення Господа нашого Ісуса Христа нехай перебуває з Вами нині, завжди і повсякчас і навіки віків. Амінь.

Благословення Господнє на Вас!

+ Єпископ Василій Івасюк
Правлячий Архієрей Коломийсько-Чернівецької єпархії УГКЦ

 

Виголошено у катедральному соборі Преображення Христового
31 травня 2015 р. Б.


Послання і проповіді