Проповідь владики Василія Івасюка на празник Благовіщення Пресвятої Богородиці Християнська родина

Я Господня слугиня:
нехай зо мною станеться
по твоєму слову!” (Лк.1,38).

Всечесні отці, брати і сестри в Христі Ісусі, вітаю Вас святковим християнським привітом Слава Ісусу Христу!

Вступ. Свято Благовіщення пригадує зустріч Діви Марії із Назарету та Архистратига Гавриїла. Небесний посланець на своє запитання отримує від молодої дівчини з Назарету впевнену і коротку відповідь “Так!”. Отже, Марія руйнує гріх та відкриває на землю двері Божому благословенню.

І). Благовіщення – спасенна новина, принесена Пречистій Діві Марії архангелом Гавриїлом. Архангел каже: “Радуйся, Благодатна, Господь з тобою!” (Лк. 1,28). Марія “стривожилась цим словом…” (Лк. 1,29). Тривогу цю зауважує ангел і відразу заспокоює: “Не бійсь, Маріє! Ось ти зачнеш у лоні й родиш сина й даси йому ім’я Ісус” (Лк. 1,31). Після тих слів тривога Пречистої поєднується із здивуванням: “Як воно станеться, коли я не знаю мужа?”. Її тривога – це турбота про чистоту своєї душі і свого тіла.

Євангелист Матей описує почуття Обручника Йосифа: “Марія… була заручена з Йосифом; але перед тим, як вони зійшлися, виявилося, що вона була вагітна від Святого Духа. Йосиф, її чоловік, бувши праведний і не бажавши її ославити, хотів тайкома її відпустити. І от, коли він це задумав, ангел Господній з’явився йому уві сні й мовив:- Йосифе, сину Давида, не бійсь узяти Марію, твою жінку, бо те, що в ній зачалось, походить від Святого Духа” (Мт. 1,18-21).

В такий непростий спосіб Господь творить Пресвяту Родину. Молоді батьки завжди переживають за народження дитини і шукають відповіді на багато запитань: “а що скажуть люди, коли ми ще не розписані та не вінчані?”, “як це прийме родина?”.Іншими словами, Господь допомагає творити сім’ю і дає їй завдання: жінка повинна народити дитину та разом із чоловіком виховати її. Основною метою для сім’ї є продовження людського роду на славу Божу і на радість батькам. Виникає просте запитання: “Як це станеться?”. Апостол Павло відповідає: “Для того покине чоловік батька свого і матір, і пристане до своєї жінки, і обоє будуть одне тіло. Це велика тайна; але кажу це про Христа і про Церкву” (Еф. 5,30-33). Бог підносить зв’язок чоловіка і жінки до великої Тайни, а цю тайну називаємо Святою Тайною Подружжя.

ІІ). Тайна – це видимий знак невидимої Божої ласки. У Святій Тайні подружжя діє Божа благодать, котра зміцнює любов між чоловіком і жінкою аж до смерті. Вона дає можливість долати життєві труднощі, погані звички і нахили один одного. Ласка Божа знаходиться у словах “Не бійся”. Лише одне може захитати віру і стати загрозою єдності між чоловіком і жінкою – втрата Божої ласки. І так було на самому початку, так є і до сьогодні.

Адам і Єва були щасливі поки перебували у Божій благодаті. Вони й подумати не могли, що може бути щось не так. Адже все, що створив Бог: “… було добре” (Бут. 1,25). З моменту падіння в гріх втратили Божу ласку і відкрилися їм очі “… і побачили, що були нагі… позшивали смоківне листя і поробили собі пояси” (Бт. 3,7). Гріх відкрив їм наготу одне одного і вони побачили свої недосконалості. Щось в чоловікові не так… щось в жінці не так…

Сьогодні також діється щось подібне, як в раю. Доки подружжя живе в Божій ласці, доти все добре. Вистачає лише згрішити і все стає не так. Вони стають “нагі”. Він злий, скупий, невдячний, грубіян. Вона – марнотратна, сварлива, неприваблива і т. д. Звідси злоба, сварки, пияцтво, подружні зради, а в кінці руїна – розлучення. Нещасним дітям немає що доброго про батьків сказати, бо вони опинилися в інтернатах, а батьки у будинках престарілих, або голодна смерть десь на смітнику…

ІІІ). Гріхи подружні. Кожен тяжкий гріх однаково відбирає Божу ласку. Але є певні гріхи, за які чоловік і жінка обоє несуть кару. Зрештою, з моменту шлюбу в церкві для подругів все стає спільним, і відповідальність за свої вчинки також спільна. Хочу застерегти від деяких із них.

3.1. Гріх перелюбу перед шлюбом. Пречиста Діва Марія сором’язливо питає Ангела. “Як це станеться, коли я не знаю мужа?”. Сьогодні молодь легковажить собі це питання. Мало хто запитує себе: “Як це станеться коли ми ще не одружені і шлюб у Церкві не брали?”. Зате після упадку в гріх нечистоти перед подружжям питання звучить по іншому: “Що буде далі з вагітною дівчиною, чи візьме мене цей хлопець?”. Маємо також зараз поширені так звані громадянські шлюби. Молоді люди випробовують себе чи зможуть жити разом, бережуться дітей, вживають контрацептивні засоби. Фактично це є життя на віру і називається гріхом перелюбу! Кожен гріх перелюбу вносить безладу людські почуття: руйнує почуття батьківства, довіру один до одного і кожен думає лише про себе. І тому наслідки цього гріха проявляються у сімейному житті, бо втрачається гармонія тілесного і духовного співжиття.

3.2. Небажання народжувати дітей. Господь покликав подругів народжувати і виховувати дітей. Цей обов’язок є великим тягарем для людини, а тому отримуємо певну нагороду вже тут на землі. Нагородою є певне статеве задоволення, а пізніше також і радість від своїх дітей, вдячність, спокій і добре забезпечена старість. Це великий дар Божий, який кожного разу зростає і помножується в міру того, як подружжя виконує свої обов’язки. Ухилятися від подружніх обов’язків є образою для Бога Творця. Господь ділиться з нами своєю творчою силою. Він на початку створив людину, а сьогодні дає право чоловікові і жінці так само творити людину. Чи може бути щось прекраснішого і відповідальнішого, як разом з Богом брати активну участь у створенні світу? Щасливе подружжя є тоді, коли чоловік і жінка співпрацюють з Богом та отримують за це благодать Божу.

Прикрістю є коли подруги беруть від Бога тільки те, що приносить тілесне задоволення, але відмовляються від труднощів і обов’язків подружніх. З цього приводу пригадується мені одна байка. Посадив чоловік грушку. Ростив і дбав про неї, як міг. Врешті прийшов час і грушка вродила. Господар милувався прекрасними плодами, радів із своєї праці. Зібравши врожай, знову почав поратися біля дерева. Старався і дбав про ще кращий врожай. Прийшов час плодоносити, а грушка не родить. Зажурився господар, ще більше почав дбати про дерево. Знову прийшов час, а грушка не родить. Не родить рік, не родить два, не родить п’ять. І сказав господар: “Зрубаю я те дерево, нехай даром не п’є сік із землі, і щоб моя праця не пропадала марно, а на це місце посаджу інше дерево”. Все майже як у подружжі. Часом Господь може також забрати свою благодать від подружжя, котре не хоче народжувати дітей.

3.3. Аборт – вбивство дітей. Батьки знищують своїх зачатих, але ще ненароджених дітей. Щорічно близько 200-250 тисяч українських жінок приймають рішення штучно перервати вагітність. У кожної четвертої жінки вагітність закінчується абортом. Кожна друга українка репродуктивного віку хоча б раз у житті робили аборт. У кожної третьої жінки після подібної операції виникають ускладнення. Проведення аборту в нашій країні навіть в медичних умовах досить травматичне. У Польщі заборонені аборти і тому розвинувся абортивний туризм: жінки їдуть на операцію до Львова. Крім того, показник числа абортів хоч і повільно, але знижується: на початку 90- х років на рік робили близько мільйона абортів, а на початку 2000- х лікарі робили до 500 тис. операцій на рік. Далі цей показник зменшувався. За 25 років незалежності у мирний час знищено абортами приблизно 25 мільйонів людей! Точне число один Господь знає.

Загляньмо в книгу Буття, де розповідається про вбивство, яке вчинив Каїн. Бог сказав до Каїна такі слова: “Що ти вчинив? Ось голос крови брата твого кличе до мене з землі. Тепер же проклятий ти від землі, що відкрила свої уста, щоб прийняти кров брата твого з твоєї руки” (Бт. 4,10). Подружжя, яке вбиває свою дитину абортом стягає на себе прокляття Боже. Перефразовані слова Божі по відношенню до такої сім’ї страшно повторити: “Прокляті ви від землі, що прийняла кров вашої дитини”. Хіба може йти мова про благословення Боже у такій сім’ї… Колись Ісус заплакав над Єрусалимом, що вбивав пророків. Сьогодні варто заплакати над нашими містами, над Україною. В одній із газет написана страшна реклама:“Гінекологічний центр за адресою такою то, проводить переривання вагітності методом вакуум аспірації, ціни помірні… і т. д.”. Страшний злочин, замаскований науковими термінами! На мою думку, цю рекламу можна переписати так: “За такою то адресою за помірну ціну вб’ємо вашу дитину”. Від таких слів стигне кров у жилах і не одна сім’я та не один лікар-вбивця схаменеться від страшного поступку.

3.4. П’яний чоловік – причиною аборту. П’янство є причиною багатьох абортів і мовчазною драбиною до пекла. Сила п’янства морально руйнує людину, приносить їй печаль і допомагає пройти вниз, до місця де вічно чути “плач і скрегіт зубів”(Лк.13,28). Алкоголь – це є двері до всіх інших гріхів. Справедливо говорить Апостол Павло: “П’яниці – царства Божого не успадкують” (1 Кор. 6,10).

Всі ми знаємо формулу спирту С2Н5ОН. Вам ніхто не скаже, що спирт – повільно діючий наркотик. Митрополит Сембратович дуже ефективно боровся з надмірним вживанням алкоголю. У кожному селі та місті запроваджено книгу тверезості, всі бажаючі активно вписувалися до неї та покидали вживати спиртні напої. Правдою є те, що сім мільйонів жінок залишилися без чоловіків через алкоголь. На жаль, горілчаний бізнес приносить державі надприбутки та ще більше руйнує людську психіку. Кожна випита пляшка горілки, це є ракета яка градом падає на наші сім’ї. Зараз на війні загинуло близько шість тисяч чоловік за рік, а за той самий період горілка забрала життя сорока тисячам чоловік. Кожний день уряд в Україні дає сто двадцять мільйонів гривень, а в 2013 році було випито горілки понад двісті мільйонів гривень. З п’яницею неможливо виховувати дітей, бо він все пропиває та ще й б’ється! І тому жінки з болем у серці йдуть до гінеколога.

Людина тягнеться до чарки нібито задля чогось доброго. Яке лицемірство! Нищити своє здоров’я зі словами: “Вип’єм за здоров’я!”. Руйнувати сім’ю під виголос: “За сімейне благополуччя!”. “Пити” за дружбу, а далі п’яними починати битися. Піднімати чарку за міцну державу і пропивати її. Випити алкогольний коктейль для дитини та напитися серед однолітків це є круто, а коли дитина відмовляється випити тоді ця особа в очах молодого товариства є слабаком. Дозвольте запитати батьків:“Чому рідні дають пробувати алкоголь дошкільнятам і школярам? Що ваші діти побачать на дні чарки?”. І після цього стає зрозумілим, чому слово “диявол” перекладається саме як “ошуканець” та змушує наших жінок робити аборти.

Висновки. В житті кожного подружжя також є спасенні хвилини Благовіщення. Бог у свій спосіб благовістить чоловікові і жінці про народження дитини. Він пропонує прийняти подію Благовіщення не один раз і чекає на відповідь. Як ми зустрічаємо цю вістку Благовіщення у своєму житті? Часто зі страхом, непевністю, спокусою позбутися дитини, не завдавати собі зайвого клопоту.

Згадаймо собі слова Марії: “Ось я Господня слугиня: нехай зо мною станеться по твоєму слову” (Лк. 1,38). Нехай її слова будуть відповіддю на пропозицію Божу. Згадаймо тоді і слова Христові: “Тож не турбуйтесь, кажучи: що будемо їсти, що пити і в що одягнемося?… Шукайте перше царства Божого, та його справедливості, і все те вам додасться” (Мт. 6,31-33). Може Господь кличе із нашого лона пророка, якого маємо народити?

Свято Благовіщення вимагає від нас зробити свій вибір і сказати архангелові Гавриїлові “Так!” або “Ні!”.Щоденно кожна людина робить подібний вибір. Пресвята Діва Марія сказала Богові “Так” в час великого морального занепаду, коли навернення людей до Бога вже було неможливим. Кращі уми тієї епохи усвідомлювали і часто відкрито говорили, що Бог повинен прийти у цей світ та не допустити загибелі роду людського.

Пресвята Богородице, Мати Божа Неустанної Помочі, за нашими молитвами допоможи нам достойно завершити піст, добре висповідатися та гідно зустріти Пасху. Господи рятуй український народ та армію від п’янства і допоможи всім нам через тверду віру отримати благодать миру і перемогу для України. Амінь. Благословення Господнє на Вас!

† Єпископ Василій Івасюк
Правлячий Архиєрей
Коломийсько-Чернівецької-єпархії УГКЦ

 

Виголошено в місті Надвірна,
у день Благовіщення Пресвятої Богородиці,
7 квітня 2015 року Божого


Послання і проповіді