Проповідь владика Василія (Івасюка) в день Преображення Господа нашого Ісуса Христа

18 Серпня 2018 - Послання і проповіді
“Господи, добре нам тут бути!”
(Мт.17,4).
Всечесні отці, достойні коломияни, гості і запрошені! Вітаю всіх вас сердечно з престольним храмовим празником Преображення Господнього словами “Слава Ісусу Христу!”.
Вступ. Преображення Господнє належить до дванадцяти великих церковних свят літургійного року Східної Церкви та означає переміну постаті.
І). Преображення Христа – це виявлення волі Сина Божого для прославлення й укріплення віри кожної людини перед неминучими труднощами життя, стражданнями і смертю. Підставою встановлення свята Преображення була поява Ісуса Христа напередодні Його страждань у Гетсиманському саду. Цю подію описують три євангелисти: Матей (17, 1–8), Марко (9, 2–8) та Лука (9, 28–36). Ісус у присутності учнів Петра, Якова та Івана вийшов на гору Тавор і там, преобразившись, наповнився несотвореним Божим світлом. Рівночасно явилися Йому старозавітні пророки Мойсей та Ілля й розмовляли з Ним про неминучі муки та смерть. Спаситель бажав скріпити слабку віру своїх послідовників і тому взяв зі собою найбільш певних осіб. Наприклад, апостол Петро прилюдно визнав Христа за правдивого Бога; апостол Яків мав стати першим єпископом Єрусалима і першим віддати життя за Месію; апостол Іван був улюбленим учнем Христа.
Глибокий Божий задум свята вказує на життя вічне, яке перебуває поза нашим часом. Апостол Петро, побачивши майбутнє преображення світу, скрикнув: “Господи, добре нам тут бути” (Мт.17,4). Ці слова відносяться до Божого Царства, яке прийшло на землю тільки на коротку мить. Сміливий Петро прагнув збудувати три намети і так затримати Його, але Воно цьому світу не належить і тому миттєво зникло. Тільки в часі другого славного приходу Ісуса Христа воно прийде та існуватиме вічно. Апостоли, покидаючи гору, знову відчули на собі вплив влади князя світу цього. Тепер Ісус повинен продовжувати служити людям, страждати та прийняти хресну смерть. Господь починає готувати своїх учнів до цього трагічного моменту подією на горі Тавор. Апостоли повинні зрозуміти неминучі страждання і смерть Ісуса та відчути передсмак славного Воскресіння.
ІІ). На першому етапі підготовки Ісус показує трьом апостолам, свій зв’язок із двома найавторитетнішими пророками минулого – Мойсеєм та Іллею. Цей зв’язок важливий тому, що Ісус зупинився на горі Тавор за кілька днів до Свого славного в’їзду в Єрусалим, після чого у місті мали розгорнутися драматичні події Його смерті й воскресіння. Саме цією зустріччю з пророками Ісус хотів підтвердити Своє месіанське покликання. Голос Отця з неба підтверджує, що Ісус є вибраним й улюбленим Сином, якому Отець обіцяв дати у спадщину народи і володіння всією землею (пор.Пс. 2, 8). Отже, ця подія повинна була підготувати учнів до надзвичайно складних випробувань, які мали настати в найближчому майбутньому. Ісус навіть попросив Петра, Якова та Івана нікому не розповідати про те, що вони бачили на горі «аж поки Син Чоловічий не воскресне з мертвих» (Мт. 17, 9).
2.2). Значення події преображення на горі Тавор. Суті таємничої розмови між Ісусом, Мойсеєм та Іллею не знаємо, але євангелисти залишили нам підказку – гора, світло і Божий голос. У Другій книзі Царів розповідається про те, як Ілля володів вогнем та сліпучим світлом, за допомогою яких, він очищав ізраїльську й самарійську землі від ідолопоклонства (пор.2 Цар.1,10). Саме на горі Кармель Ілля переміг слуг видуманого бога Ваала (пор.1 Цар. 18, 15–29). Знаємо також, що Мойсей після розмови з Богом світився блискучим світлом (пор.Бут. 3, 2), коли сходив із гори Синай і приніс народові скрижалі Божого Закону (пор.Бут. 34, 29). Бог промовляв до Мойсея таким могутнім голосом, що люди благали пророка, попросити Бога говорити лише з ним, бо вони не витримували громовистого звуку (пор.Вих. 20, 19). Отже, месіанське покликання Ісуса доповнилося завданням Іллі – очистити народ Божий від гріха й ідолопоклонства та завданням Мойсея – укласти новий союз між Богом і людьми.
2.3). Значення свята криється в самому слові «преображення». Коли Ісус явився учням у сяйві, вони відчули надзвичайну приємність, незрозуміле пережиття: не хотіли покидати це місце і бажали перебувати в цьому стані завжди. Учителі Церкви пояснювали цю насолоду присутністю божественної сили в той момент і передсмак блаженства в Царстві Небесному. У Преображенні ми бачимо світло і божественну благодать, яка освячує і просвічує кожну людину. Це – новий зв’язок, за допомогою якого християнин входить у нове спілкування з Богом. Через Христа преображується, оновлюється, просвічується, відроджується людина і весь світ.
ІІІ). Майдан – це український Тавор, а наш народ – це діти Божі. Господь просить не занепадати духом, а завжди мати надію на Нього. Люди бувають різні. Микола Савчук, наш коломиянин пише, що молоді хочуть нового, а старі – старого, а є такі, що не хочуть нічого й нікого, тобто байдужі. Хоча всіх нас має об’єднувати ревність щодо Божих діл і за свій народ. Саме вона спонукає посвятитися цілковито справі перемінити людину і суспільство та увійти в Царство Боже, від якого люди втікають через гріхи свої. Любов не полонить і не примушує, але завжди залишає вибір – перемінитися у кращу сторону.
Приклад. Одного разу мале ягня побачило дірку в огорожі. Не довго думаючи, воно вистрибнуло й опинилося на волі. Радості не було меж: ягня підстрибувало, блеяло, глибоко вдихало повітря свободи. “Яке гарне відчуття бути вільним!” – так сказавши, побігло у незнаний для нього край.
Поволі день схилявся до заходу, приходила глибока нічна темнота так, що нічого не було видно. У цій темряві ягня заплуталось у тернині та після багатьох намагань не змогло визволитись. Враз із почуттям безпомічності прийшло почуття страху і потреба опіки. Раптом десь зовсім недалеко, ягня відчуло гарчання і важке дихання. Місячний промінь стрімко прорізав темряву ночі і стало видно якусь страшну постать із зеленими очима та блискучими зубами. Ягнятко тільки тепер усвідомило небезпеку і почало вириватися з полону, але колючки міцно взяли його у свої обійми. Здійнявши крик про допомогу, але його ніхто не чув, а небезпека насувалась щораз то ближче і ближче. Раптом промайнула думка, що прийшов кінець свободи і молодому життю.
На превеликий подив небезпека відступила враз, а натомість ягня відчуло чиїсь міцні і ніжні руки, що пригорнули його до теплих грудей. Це був пастир, його всі кликали “Добрим пастирем”. Він нічого не питав, не домагався пояснень, не сварив, лише міцно притискав ягня до грудей, передаючи йому тепло, почуття безпеки і спокою. Повернувшись додому, пастир положив спляче ягня до стайні, а сам далі сів біля вогню на сторожі. Наступного ранку усі просили Доброго пастиря залатати дірку в огорожі, але він цього не зробив.
Багато молодих ягнят наближувалось до тієї дірки, хотіли щось там побачити, а може вдихнути вільного повітря? Ягня дивилось на них і нічого не відповідало, бо час від часу дивилося на свого Доброго пастиря, бажаючи переконатися, що воно близько нього.
Незабаром всі молоді ягнята вийдуть із кошари та будуть поза огорожею і на свободі. Вони все ж таки будуть почуватися у безпеці, дивлячись за пастирем і переконуючись, що знаходяться близько нього.
Любов не полонить – вона завжди залишає можливість вибору. А коли ставить якусь загорожу, то тільки для того, щоб вберегти і захоронити людей від небезпеки.
Висновки. Відсутність небезпеки дозволяє сказати “Господи, добре нам тут бути” (Мт.17,4). Сьогодні вдруге, після Богоявлення, дізнаємося від Бога Отця, що Месія – Син Божий. Підтвердження цього знаходимо на горі Тавор при трьох апостолах і двох старозавітних пророках. Служіння Ісуса і чесна праця кожної людини завершаться переміною і славним таворським прославленням.
Своїм служінням полюбіть один одного, прославте Україну та всіх загиблих і поранених на теперішній війні, витріть сльози сирітські і вдовині, прославте степи широкополі… Світлої пам’яті Любомир Гузар казав, що наші керівники мають дуже прекрасний засіб у своїх руках, щоб переобразити народ України – це щиро послужити людям і тоді в державі буде набагато менше зла. На жаль, моральне зло жодними законами не можна перебороти, а тільки любов’ю. Ось це і є один із засобів перетворення людини і суспільства.
Нехай Пресвята Богородиця, Мати Божа Неустанної Помочі, допоможе достойно приготуватися до входу у Царство Боже.
Господи, благослови наших воїнів, матерів, вдовиць, дітей – сиріт та весь народ України, розкиданий по цілому світі у пошуках заробітку своїм щедрим переображенням. Благословення Господнє на вас!
+Василь Івасюк
Правлячий Архиєрей
Коломийської єпархії
19 серпня 2018 року Божого
Катедральний собор Преображення Христового м.Коломия