Проповідь владики Василія (Івасюка) у Світлий вівторок

Дорога в Емаус – це дорога в духовний Єрусалим.

Вступ. Світлий вівторок – це третій день Великодніх свят. Пасхальні святкування тривають цілий великодній тиждень, який називається Світлим, а кожний його день носить назву світлого – світлий понеділок, світлий вівторок тощо.

І). Євангеліє Світлого вівторка. Теперішні віруючі люди, подорожуючи днями світлого тижня, зустрічають у світлий вівторок двох апостолів мандрівників – Луку і Клеопу. Вони втікають з Єрусалима до Емаусу, бо Вчитель помер і тому їх швидко опанувало розчарування та збайдужіння. Невідомий подорожній долучився до мандрівників і почав переконливо пояснювати їм писання. Тільки при ламанні хліба апостоли Лука і Клеопа пізнали у випадковому чоловікові воскреслого Ісуса. Спаситель своєю розмовою відкриває апостолам очі і негайного повертає їх виконувати свої обов’язки у Єрусалимі. Духовне воскресіння двох втікачів потребувало трьох середників: молитви, Слова Божого і Пресвятої Євхаристії. Ці три середники допомагають пізнати свій духовний стан і побачити присутність Бога у житті та відновити зв’язок любові з ближніми. Пізнання Бога перешкоджає гріхові увійти в життя людини і наближує нас до Церкви – духовного Єрусалиму.

ІІ). Церква Благовіщення – це духовний Єрусалим. Храм Благовіщення Пречистої Діви Марії знаходиться на Надвірнянському передмісті Коломиї і відноситься до пам’яток архітектури національного значення по вулиці Карпатській, 2. Цей дерев’яний храм відноситься до найкращих зразків гуцульського сакрального будівництва. Коломийський староста Отто 1530 року дав дозвіл на закладення монастиря Святого Архангела Михаїла. В час турецького нападу 1589 року Коломия була повністю спалена, а мешканці вбиті чи взяті у полон. Після цього місто перенесли на нове місце і заклали новий монастир Благовіщення Пресвятої Богородиці. З перебудовою храму встановили новий рококовий золочений чотириярусний іконостас з іконою “Таємна вечеря” 1800 року. Поряд з храмом стояли дві хатини і дзвінниця з трьома дзвонами. Дзвінниця Благовіщенської церкви побудована у 1587 році. Монастирські ґрунти лежали поза містом і були обведені валом і обмежені потоком. На них були сади, городи, саджавки для риби.

Ця старовинна святиня несе через віки особливу присутність живого і воскреслого Христа, бо тут здійснюються слова євангелиста Матея: «Отож я з вами по всі дні аж до кінця віку!» (Мт.28,20). Отже, Благовіщенський храм завжди веде парафіян у духовний Єрусалим і це є причиною пасхальної радості.

ІІІ). Навернення грішника – це духовне воскресіння людини. У Світлий вівторок продовжуємо урочисто святкувати Воскресіння Господнє і продовжувати йти у духовний Єрусалим. Шевченко хоче зупинити наш народ перед гріхами, вказуючи на неминучу розплату:Схаменіться! Будьте люди, бо лихо вам буде…”.

З духовної точки зору навернення – це важлива зміна всього життя людини. Християнин, відвернувшись від ідолопоклонства починає дивитися на світ по-новому та визнає себе людиною прощеною і спасенною. Навернення людини відбувається не за один раз, а проходить довго, терпеливо і в тишині. Іноді людей вражають моменти привселюдного навернення. Сектанти захоплюють багатьох християн гучними зовнішніми оздоровленнями і наверненнями, але над такими методами слід добре задуматися. Отже, в основі нашого навернення лежить прийняте рішення повернутися до виконання своїх обов’язків разом з Лукою і Клеопою у Єрусалим.

Апостоли Лука і Клеопа реагують на Божі справи по-людськи зі слабкою вірою і хиткою надією. Повернення учнів назад до Єрусалима – це духовне воскресіння молитвою, Словом Божим і Пресвятою Євхаристією. Молитва – це відкрита розмова з Богом, яка допомагає особисто зустрітися з Господом. Слово Боже відкриває людині правду про Бога. Пресвята Євхаристія – стає духовною поживою душі і найближче з’єднує людину з Богом. Отже, Молитва і Слово Боже допомагають кожному з нас духовно воскреснути і прийти у духовний Єрусалим.

ІV). Тарас Шевченко бачить можливість прийти до небесного Єрусалиму за допомогою молитви до Пресвятої Богородиці. Кобзар написав поему “Марія2 під впливом думок про Благовіщення і життя Пресвятої Діви Марії. Цей твір починається словами акафіста: “Радуйся, бо Ти відродила людей, що в гріхах починались” і продовжує натхненною молитвою до Богородиці: Все упованіє моє на Тебе, мій пресвітлий раю, на милосердіє Твоє, все упованіє моє на Тебе, Мати, возлагаю, святая сило всіх святих, Пренепорочная, благая”.

Тарас Шевченко своєю поемою “Марія” спрямовує українців шукати вирішення відродження нації у святі Благовіщення. Дух великої любові і справжньої побожності настановив нашого поета побачити долю: “матері святого мученика Сина”. От цю тяжку доленьку Пречистої Діви Марії, хрест, кайдани, які вона понесла з тієї хвилини, як стала матір’ю свого мученика Сина і малює перед нами Тарас Шевченко.

Тяжка доля Матері Божої найбільш наближає її до трагічної долі українського народу, робить її рідною матір’ю тих, хто в неволі, в кайданах у тяжкій нужді та біді. От через що Шевченко у своїй поемі “Марія” звертається до Неї з таким щирим благанням за бідний, поневолений, пригноблений кріпацтвом, змучений наш народ: Молюся, плачу і ридаю, возри, Пречистая, на їх, отих окрадених, сліпих невольників; подай їм силу Твойого мученика Сина, щоб хрест-кайдани донесли до самого, самого краю. (…) Благаю, Царице неба і землі! Воньми їх стону і пошли благий конець”.

Пречиста Діва Мати почула натхнену молитву до неї батька Тараса за наш рідний український народ і допомогла йому перенести свій хрест-кайдани донести до самого, самого краю. Хочемо бути вільним народом, тоді благаймо Пречисту Діву Марію заступитися перед Господом і допомогти нам у духовній боротьбі за відродження України й особисте духовне воскресіння.

V). Голгота – це вказівник на дорогу до духовного Єрусалиму. Український народ позбавлений державності, пройшов понад 600-літню Голготу. Він страждав від татар, турків, французів, румунів, австро-угорців, німців, поляків, росіян. Ще донедавна наших людей у товарних поїздах вивозили у Сибір, на Північ, де вони проходили свою Голготу. Прийшов час і воскресла держава, а народ здобув волю. Христове Воскресіння показує, що людство повинно пройти приниження, страждання і хрест. Це є дорога до воскресіння, бо іншої дороги немає.

Тепер вже четвертий рік триває війна. На фронті знаходиться 2-3 % населення, а для інших війни немає. Люди ведуть спокійний спосіб життя: відвідують концерти, їздять на відпочинки, тобто уже привикли до вбитих, поранених і полонених. Одна частина нашого народу вже привикла до війни, а друга невелика частинка суспільства протистоїть російській агресії.

У день Світлого вівторка роздумуємо: “Чому воскреслий Христос показує, що Він воскрес?”. Він воскрес, бо страждав, терпів і віддав Своє життя “за нас”. Він прийшов, як сонце та приніс радість і світло, а темрява та холод відійшли. Подібно буває з людиною: закінчується біль і випробування, тоді доля посилає нам радість. Перспектива духовного воскресіння проходить дорогою торжества, болю і хреста. Цією дорогою болю і терпіння вже пройшов Христос і дав приклад, як досягнути воскресіння та безсмертя. Випробування приближують людей до Христа і пропонують повернути на дорогу до небесного Єрусалиму, тобто майбутнього воскресіння вічного життя. Ми всі через страждання йдемо до воскресіння, щоб отримати нагороду.

Висновки. Історія навернення Луки і Клеопи показує нам, що де б людина не шукала щастя і спокою у світі, вона може знайти його тільки, повернувши свою ходу в сторону Бога.

Нехай цей світлий Пасхальний час відкриє наші очі, наповнить нас духовним світлом і допоможе пізнати Бога (пор. Лк.24,12-35). Тоді легко віднайдемо дорогу спасіння і побачимо Христа очима віри та відчуємо діяльну присутність Святого Духа у житті, що буде доказом нашого духовного воскресіння.

Нехай Пресвята Богородиця Мати Божа Неустанної Помочі розвіє усі наші сумніви щодо воскресіння Христа.

Господи, укріпи нашу віру в те, що Ти завжди присутній у нашому особистому житті та житті українського народу.

Благодать Господа нашого Ісуса Христа, і любов Бога і Отця, і причастя Святого Духа нехай буде з усіма вами!

Благословення Господнє на вас! Амінь.

 

+Єпископ Василій Івасюк

Єпарх Коломийський

10 квітня 2018 року Божого

Храм Благовіщення Пресвятої Богородиці м.Коломия


Послання і проповіді