Проповідь владики Василія Івасюка з нагоди празника Введення в храм Пресвятої Богородиці

«Святая сило всіх святих,

Пренепорочная, Благая!»

Марія», Т.Шевченко.)

 

Вступ. В ім’я Отця і Сина, і Святого Духа! Дорогі браття і сестри! Вітаю всіх вас з історичним святом Введення в храм Пресвятої Богородиці та виставленням до почитання історичної ікони м.Коломия «Це Мати твоя». Ці дві події, давня і сучасна, мають за мету наповнити всіх вірних благодаттю Святого Духа.

І). Введення в храм юної Діви Марії – це приготування до Різдва Месії. Діва Марія була приведена своїми батьками до єрусалимського храму. Згідно традиції, Богу присвячували і приводили хлопчиків-первістків, а тут привели зовсім маленьку трьох річну дівчинку. Йоаким і Анна, дякуючи Богові за народження дитини, пообіцяли віддати Її на навчання і служіння до храму Господнього. Радіє батьківське серце, коли бачить свою дитину, як вона вперше власними ногами ступає на поріг храму. Ця подія зворушила і неймовірно вразила багатьох. І тому невипадково юну Марію на порозі храму зустрів сам первосвященик Старого Завіту. Відтоді Її домівкою став старозавітний храм у якому Вона жила, вчилася і читала Святе Письмо.

Отець Небесний благословляє, Дух Святий освячує, Єдинородне Слово Боже рождається і все це було наперед визначено входженням до храму невинної дівчинки Марії. Дух Божий веде первосвященика разом з Марією у найсвятіше місце Божого дому – Святая Святих. Святилище призначене тільки для перебування Бога і раз на рік туди мав право увійти священик. Жінці не можна входити у святилище, але Діву Марію вводять сюди за Божим планом тільки тому, бо Вона має стати Матір’ю Божою.

Входячи у Святеє Святих, Діва Марія починає молитовно спілкуватися з Богом, бо Її лоно має прийняти Сина Божого. Дух Святий удостоює Її стати Матір’ю Живого Бога. Старозавітний Божий храм приймає в себе Діву Марію, а народжений з Неї Месія починає Новий союз людей з Богом. Старозавітний Божий храм прийняв в себе Діву, котра стала священним скарбом слави Божої, новим ковчегом і царським помешкання для Спасителя світу.

ІІ). Діва Марія – це новозавітня Скинія. Скинія старозавітня — це переносний намет, який йшов разом з народом ізраїльським після виходу з Єгипту. Господь точно роз’яснив, як треба її побудувати. Він сказав, що мають бути дві скинії. У першій — стіл з хлібами предложення, які приносилися до храму як жертва Богу і куштували його тільки священики; у другій, внутрішній скинії, зберігалися духовні скарби: розквітлий жезл Аарона, Десять Заповідей Божих на скрижалях і манна в золотому посуді. І тому скинію було виготовлено з волі Божої і вона була символом Божої присутності серед людей. Цей намет, сповнений знаків, залишив Сам Господь роду людському. Старозавітна скинія була прообразом Скинії новозавітної, Якою стала Пресвята Діва Марія. З послання апостола Павла до Євреїв ми чули про скинію, яка була вмістилищем Божої благодаті, а Пресвята Богородиця стала вмістилищем самого Бога. Тому Тарас Шевченко пише, що Діва Марія – це «Святая сило всіх святих, Пренепорочная, Благая!» Марія», Т.Шевченко.).

Старозавітний народ шанував свою скинію, бо саме з цим місцем пов’язана Божа присутність! Подібне відбувається і в Церкві, яка шанує Діву Марію як ту саму Скинію, в якій з’явився і перебував Сам Бог. Тому співаємо Цариці Небесній наші урочисті богослужіння, Молебні, Акафісти, а найголовніше — це те, що кожен з нас підносить особливі молитви Цариці Небесній у моменти терпіння і переживань. З особливою силою просимо Діву Марію додаткової духовної підтримки, щоб донесла наші слабкі молитви до Сина Божого.

Дорогі брати і сестри, Діва Марія стала Матір’ю всього світу і породила нам Христа Спасителя; в Нього ми віруємо, ім’ям Якого ми спасаємось, неодмінно звертаємося з молитвою до Неї у ці хвилини важкого випробовування нашого українського народу. Тому Тарас Шевченко пише, що Діва Марія стала святою силою всіх святих. «Молюся, плачу і ридаю: Воззри, Пречистая, на їх, Отих окрадених, сліпих Невольників. Подай їм силу Твойого мученика-Сина, Щоб хрест-кайдани донесли до самого, самого краю». Побачивши терпіння і щире прагнення добра та почувши посилені молитви про утвердження правди у нашій державі, Діва Марія простягає небесний Покров над народом України.

Пресвята Богородиця ніколи не відступала від нас у найтяжчі хвилини буття народу і країни. Навіть тоді, коли ми втратили державність і знаходилися в безнадійності, Цариця Небесна заступалася за нас. І сьогодні Вона також стоїть перед Царем неба і землі та молиться за долю нашого українського народу. Не сумнівайтеся в цьому ні на мить, а тільки з молитвою вранці і ввечері, приватно вдома чи соборно в храмах звертайтеся до Діви Марії у чудотворних іконах і Вона неодмінно нам допоможе.

ІІІ). Ікона «Це Мати твоя» – це покровителька всіх вірних Коломийської єпархії. Вшанування Божої Матері взагалі є традиційним для християнського світу. Вона є Мати Господа і небесна покровителька всіх християн. Особливо потужним її культ був у Візантії, котрий передався з хрещенням і до Київської Русі. На Її честь будували храми, присвячували їй літературні твори та влаштовували свята. Цариця небесна виконувала провідну роль у суспільно-політичному і духовному житті нашого народу. Київські князі вважали Царицю небесну своєю покровителькою.

Найцінніша ікона київського християнства, яка іменується Вишгородською Богородицею Ніжності. До 1155 року ікона була однією з головних святинь України-Русі. Кожна місцевість в Україні має свою чудотворну Богородичну ікону. Таку ікону мала колись Коломия, котру у час Другої світової війни перевезли до Польщі. Відчуваючи план Божого Провидіння та діяння Святого Духа і потреби народу України, монахи Студійського уставу написали Коломийську ікону у Михайлівському монастирі м.Львова, надавши Їй назву «Це Мати твоя». Молитви наших побожних парафіян почула Діва Марія і захотіла перебувати у Соборі Преображення Христового. І так 04 грудня 2018 року відбулося торжественне освячення і виставлення Коломийської ікони «Це Мати твоя» у Соборі Преображення Христового, а рівно через рік, тобто 04 грудня 2019 року, відбулося освячення ікони нашого блаженного священномученика Миколая Чарнецького. Перед кожною іконою є складена відповідна молитва. І тому треба молитися не до ікон, а перед іконами про їхнє заступництво перед Богом.

Історичні джерела свідчать, що Константинополь молив Божу Матір не допустити захоплення міста «варварами». Раптом у бухті Золотий Ріг знялася страшенна буря, яка знищила київську флотилію і врятувала греків-християн. Ця подія так вразила язичників-русів, що пам’ять про неї зберігалася впродовж століть. Ось так, вірні Коломийської єпархії та духовенство мають своїх покровителів і заступників в іконі Пресвятої Богородиці – «Це Мати твоя» й іконі блаженного Миколая Чарнецького. Їх потрібно пропагувати і поширювати про них інформацію поміж людей. Зображення Богородиці Оранти у Софійському соборі дотепер називають «Непорушною стіною». Ось такою Непорушною стіною мають стати ці дві офіційно проголошені ікони в усіх потребах для вірних Коломийської єпархії. Пресвята Богородиця дивиться на Україну зі сльозами на очах у вірші «Сльози Божої Матері» Євгена Гуцала:            «Я бачила Сльози Святої Марії

За знечищену землю, розтерзаний світ,

За ту Україну, що з горя сивіє,

За окривджену правду, за весь людський рід…».

Висновки. Дорогі браття і сестри! Церква у цей день проповідує зустрічати у храмі Діву Марію разом із вашими дітьми, щоб приготуватися гідно і духовно зустріти Бога.

Щиро просімо Божу Матір, щоби свій Покров Вона ніколи від нас не відбирала, щоб милість Її молитов і заступництва завжди була над нашим українським народом, нашою державою, нашими сім’ями, родинами і над кожним жителем України.

Мати Божа Неустанної Помочі, заступися через Коломийську ікону «Це Мати твоя», за нині плачучих матерів над втраченими на війні синів і дочок та витри їхні сльози.

Господи дітям нашим даруй щиру віру, нелицемірну любов, щоби всі вони за Дівою Марією кожної неділі спішили до Божого храму і чули та розуміли проголошене Євангеліє, тобто Живе Слово. Амінь.

 

Благословення Господнє на вас!

+Василь Івасюк

Правлячий Архиєрей

Коломийської єпархії

 

04 грудня 2020 року Божого

м. Коломия


Послання і проповіді