Проповідь владики Василя (Івасюка) на Таїнстві соборування

«молитва віри спасе недужого»

(Як.5:15)

Вступ. Недуга чи хвороба торкається кожної людини. Христос є лікарем терплячих, гарантом визволення і початком зцілення.

Таїнство Єлеопомазання чи Маслосвяття – це помазання єлеєм хворих людей та відчитування над недужими молитов задля зцілення душі і тіла. Соборування – це таїнство Єлеопомазання звершене собором священиків над людьми для їхнього зцілення, через спільну молитву та помазання єлеєм. Важкохворі у стані хвороби отримують надію на Боже милосердя через заступництво Церкви.

І). Повчання Святого Письма про помазання олією хворих. В стародавньому світі олію використовували для лікування деяких ран. У Книзі Левіт описано лікування прокази, використовуючи олію (пор.Лев.14:10-32).

В Новому Завіті Ісус Христос розповів притчу про милосердного самарянина, який полив рани побитого подорожнього оливою та вином (пор.Лк. 10:34). Христос зобов’язав апостолів проповідувати Добру Новину, лікувати хворих, намащувати їх оливою. Таїнство Єлеопомазання має євангельське походження і було встановлено Самим Ісусом Христом. «Закликав Він дванадцятьох, почав Христос посилати їх по два, давши їм владу над нечистими духами. Вони, вийшовши, проповідували покаяння, і виганяли численних бісів, а й намащували олією чимало хворих та оздоровлювали» (Мр.6:11-13). Скоріше за все, ця апостольська практика послужила приводом для первісної Церкви, щоб намащувати хворих і поступово окреслилася в Таїнство Єлеопомазання.

Важливим моментом послання Апостола Якова є закликати пресвітерів для молитви за хворих та намащувати їх олією. «Нездужає хтось між вами? Хай прикличе пресвітерів церковних і хай вони помоляться над ним, помазавши його олією в ім’я Господнє, і молитва віри спасе недужого, та й Господь його підійме; і як він гріхи вчинив, вони йому простяться» (Як.5:14-15). Святе Письмо повчає, що джерелом кожної хвороби є гріх (пор.Бт.3:16-19), який допомагає лікувати молитва й олива. Помазання оливою залучає хворого до перемоги над смертю, яку вчинив Помазаник-Христос на Голгофі через своє Воскресіння.

ІІ). Хвороба – це не є кара за гріхи. Ісус Христос постійно мав справу з багатьма хворими. «Побачив Ісус чоловіка, зроду сліпого. Запитали його, отже, учні його: Учителю, хто згрішив? Він, чи батьки його, що сліпим він уродився? Ані він не згрішив, ані батьки його, але щоб ділам Божим виявитись на ньому!» (Ів.9:1-3). Прадавній гріх Адама і Єви тепер є відлунням хвороби і відбивається на деяких людях. Дійсно, диявол вміло пов’язав людину кайданами гріха так (пор.Лк.13:16), що Син Божий змушений прийти і розірвати їх. Пророк Ісайя потверджує це такими словами: «Господній Дух на мені, бо він мене помазав. Послав мене нести Добру Новину бідним, звіщати полоненим визволення, сліпим прозріння, випустити пригноблених на волю, оповістити рік Господній сприятливий» (Лк.4:18-19; пор. Іс.61:1-4).

Христос не вивільнив світ цілковито від хворіб, одначе виразно підтвердив, що Божа благодать завжди сильніша від будь яких недуг. Євангелист Матей також підкріплює це такими словами: «Сліпі бачать і криві ходять; прокажені очищуються і глухі чують; мертві воскресають і вбогим проповідується Добра Новина» (Мт.11:5).

Існує три умови отримання зцілення:

  1. Віра – визнання Ісуса Христа Господом свого життя і віддати Його владі своє минуле, теперішнє і майбутнє.
  2. Прощення – пробачити всім, хто мене будь-коли скривдив.
  3. Довірити свої важкі пережиття Милосердю Ісуса Спасителя.

Отже, саме це була головна місія Ісуса Христа на землі. (пор. Мт.9:22).

ІІІ). Таїнство Соборування призначено для зцілення людини. Єлеопомазання – це одна зі семи тайн. Звершується це таїнство єлеєм, тобто благословенною олією чи оливковою олією. Єлей — один з найдавніших релігійних символів. З сивої давнини це був їстівний продукт, лікувальний засіб, рідина для світильників, косметичний засіб, ним натирали тіло, помазували на служіння священиків та царів. Достаток олії був ознакою благословення Божого.

Вже з Х століття помазування єлеєм звершували не тільки над хворою людиною, але й над усіма домашніми. В одному з грецьких рукописів ХІ століття йдеться про те, що Єлеопомазання разом із хворим приймали домашні, а також помазували дім, кімнати, двері, стіни, тому що хвороба людини впливає на усіх і на все довкола. Важливо знати, що хвора людина зцілюється не самою олією, а «молитвою віри». Священник, помазуючи хворого єлеєм, промовляє слова: «Ізціли помазанієм сим слугу твого (ім’я) в ім’я Отця і Сина і Святого Духа. Амінь».

Зцілювали людей від тілесної хвороби або лікарі, або Апостоли через покладення рук. Однак віруючим людям належить пам’ятати і не забувати, що людські хвороби та неминуча смерть єднаються з терпінням та смертю Ісуса Христа і вже включені в загальний план спасіння. Остаточно Бог через хворобу приводить людину до спасіння, якщо вона довіриться Йому і з’єднається з Ним у своєму терпінню (пор.ІІКор.4:10; Кол.1:24). З іншої сторони, план Божого спасіння не відміняє нашу особливу турботу про хворих. Навпаки, опіка хворими є обов’язком та дорогою до Царства Божого: «Я був (…) хворий, і ви навідались до мене» (Мт.25:36). Хворий – це образ Христа, а тому недуга – це вже не прокляття, але це терпіння і хресна дорога та спасіння для хворого і для того, хто хворому товаришує.

ІV). Чи прощаються при Соборуванні гріхи? Молитви на Соборуванні починаються з прохання простити гріхи і подати зцілення від хвороби. Людина внутрішньо кається у своїх гріхах, просить в Бога і ближніх вибачення та прощення зі вчинених провин. Проте важливо пам’ятати, що прощення важких гріхів отримуємо через тайну Сповіді. Серйозними провинами несумісними з перебуванням у Церкві належать: навмисне вбивство, аборти, перелюб, життя у так званому «цивільному чи громадянському шлюбі» без реєстрації, відречення віри у різних формах, тобто звернення до інших релігійних практик: до «цілителів», викликання духів, різні форми магії й окультизму і т.д. Сповідь та покаяння для людини, що вчинила «смертні» гріхи, є власне таїнством повернення і знову приєднанням до Церкви. У молитвах таїнства завжди мова йде про повне та цілковите прощення та зцілення.

Соборування нікому не гарантує зцілення. Все залежить виключно від волі Божої, і ми не спроможні змусити Бога зробити так, як ми вважаємо за потрібне. Ісус Христос спочатку прощав гріхи людям, а потім дарував справжнє зцілення – фізичне здоров’я людини. Ціль таїнства – це зрозуміти і прийняти страждання та хворобу, як дар Христовий, Котрий перетворив їх на перемогу Воскресіння.

Останнім часом розповсюдилась практика частого соборування людей, які не мають очевидних хворіб. Робиться це на тій підставі, що усі ми «хворі гріхом». Це дійсно так, але грішні люди мають перш за все прагнути покаяння та виправлення життя, а не соборування.

Потрібна серйозна внутрішня робота. Підсумовуючи сказане, спробуємо надати декілька практичних рекомендацій для парафіян:

Безумовно бажано соборувати людей, які страждають на серйозні хвороби. Здорові люди під час Великого посту можуть приймати таїнство Соборування. При цьому соборуватися декілька разів впродовж року не треба, якщо, звісно, людина не захворіла.

Соборувати дітей до 7 років можна, якщо вони хворі, в індивідуальному порядку.

Соборування ніколи не замінює Сповідь і Причастя. Каятися у серйозних гріхах треба перед Богом у сповідальниці.

Висновки. Важливо знати, що хвора людина зцілювалася не самою олією, а «молитвою віри». Наслідком маслосвяття є зцілення тіла й прощення гріхів, котрі хворий не може пригадати через болі тілесні коли лежить у непритомному стані. Цей дар стає для Церкви є знаком присутності Святого Духа.

Нехай Пресвята Богородиця, Мати Божа Неустанної Помочі, випросить нам ласки прощення гріхів.

Господи і Спасителю, оздорови хворих з кайданів хвороби й остаточно визволи людину з кайданів смерті, тобто подай духовне зцілення.

Благословення Господнє на вас!

 

+Василь Івасюк

Єпарх Коломийський

 

3 квітня 2019 року Божого

м.Коломия


Послання і проповіді